Odczaruj konflikt w firmie

Photo by Yan Krukau on Pexels.com

W świecie biznesu liczą się wyniki. Każdy ma do zrealizowania cele, choć sposobów na ich realizację jest wiele. Niestety, często napotykamy na różnorodne przeszkody, a wśród nich najczęstszą – różne wizje dotarcia do celu. Działamy w zespole, w organizacji, gdzie ilość zależności i powiązań jest duża. W takich warunkach trudno o spójność.

Badania nad ilością czasu poświęcanego na rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy* wskazują na to, że na kłótniach spędzamy średnio 3 godziny tygodniowo. Wiele osób unika konfliktu. Inni mają tendencje do eskalowania konfliktów. W obu przypadkach konsekwencją są frustracją, stresem, a nawet wypalenie.W mojej pracy zawodowej obserwowałam różne konflikty – niektóre ciągnęły się latami. 

Istnieje jednak sposób na złagodzenie sporów, a nawet ich rozwiązanie 🙂 

Mediacje

W kontekście usprawniania komunikacji w biznesie, mediacja wyróżnia się jako potężne narzędzie. Mediacja to proces, w którym niezależna i niepowiązana z konfliktem osoba pomaga stronom w rozwiązaniu sporu, wspierając dialog i wspólne poszukiwanie rozwiązań.

Korzyści płynące z mediacji to m.in.:

  • Efektywne Rozwiązania: Mediacja pomaga znaleźć rozwiązania, które uwzględniają perspektywy obu stron, prowadząc do trwałego porozumienia.
  • Oszczędność Czasu: Zamiast tracić czas na bezproduktywne kłótnie, mediacja pozwala szybko i efektywnie przekształcić konflikty w szanse do wzrostu i rozwoju.
  • Poprawa Relacji: Mediacja wzmacnia relacje między członkami zespołu, tworząc solidny fundament dla skutecznej współpracy.
  • Zwiększenie Efektywności: Dzięki mediacji, zespoły są w stanie skupić się na osiąganiu celów biznesowych, eliminując bariery stojące na drodze do sukcesu.

Mediacja nie jest tajemną nauką. Wiedzę i umiejętność rozwiązywania konfliktów może posiąść każdy, kto jest otwarty na zrozumienie drugiej strony. Warto mówić o tym, aby konflikt nie stał się tematem tabu, aby każdy miał możliwość wyrażenia swojego zdania, nawet jeśli będzie to początek konfrontacji. Praktyka tego typu rozmów, np. podczas warsztatów, czy rozmowy z wspierającym liderem może być wstępem do większej otwartości na konflikty w organizacji.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach rozwiązywania konfliktów w Twojej firmie, napisz do mnie.

*- Workplace Conflict Statistics https://pollackpeacebuilding.com/workplace-conflict-statistics/ 

– Michał Chmielecki, Konflikt w miejscu pracy https://mkowalczewska.pl/wp-content/uploads/2024/01/8deca-konfliktwpolskichorganizacjachraport20150822.pdf 

Udostępnij:

Polecane wpisy

Ostatnio spotkałam się z kilkoma znajomymi, aby przegadać moje plany wprowadzenia konsultacji -wsparcia w rozwiązywaniu konfliktów w organizacji. Okazało się, że według nich nie jest to dobry kierunek. Poproszenie o wsparcie kogoś z zewnątrz nie byłoby dobrze widziane, bo to źle świadczy o firmie - nie radzi sobie z problemami. Poza nazywanie określonych sytuacji "konfliktem" też bywa odbierane jako przesada.
Pracowałam kiedyś z zespołem, w którym jeden z programistów był niezwykle dokładny. Bardzo dbał o coś, co sam nazywał "technical excellence". Uważał, że kod powinien być napisany w sposób, który w przyszłości nie będzie nastręczał żadnych problemów, ani nie budził żadnych wątpliwości. Możecie powiedzieć - "No ale właśnie tak powinno być". Hmmm... Jak ze wszystkim - to zależy :)