W świecie biznesu liczą się wyniki. Każdy ma do zrealizowania cele, choć sposobów na ich realizację jest wiele. Niestety, często napotykamy na różnorodne przeszkody, a wśród nich najczęstszą – różne wizje dotarcia do celu. Działamy w zespole, w organizacji, gdzie ilość zależności i powiązań jest duża. W takich warunkach trudno o spójność.
Badania nad ilością czasu poświęcanego na rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy* wskazują na to, że na kłótniach spędzamy średnio 3 godziny tygodniowo. Wiele osób unika konfliktu. Inni mają tendencje do eskalowania konfliktów. W obu przypadkach konsekwencją są frustracją, stresem, a nawet wypalenie.W mojej pracy zawodowej obserwowałam różne konflikty – niektóre ciągnęły się latami.
Istnieje jednak sposób na złagodzenie sporów, a nawet ich rozwiązanie 🙂
Mediacje
W kontekście usprawniania komunikacji w biznesie, mediacja wyróżnia się jako potężne narzędzie. Mediacja to proces, w którym niezależna i niepowiązana z konfliktem osoba pomaga stronom w rozwiązaniu sporu, wspierając dialog i wspólne poszukiwanie rozwiązań.
Korzyści płynące z mediacji to m.in.:
- Efektywne Rozwiązania: Mediacja pomaga znaleźć rozwiązania, które uwzględniają perspektywy obu stron, prowadząc do trwałego porozumienia.
- Oszczędność Czasu: Zamiast tracić czas na bezproduktywne kłótnie, mediacja pozwala szybko i efektywnie przekształcić konflikty w szanse do wzrostu i rozwoju.
- Poprawa Relacji: Mediacja wzmacnia relacje między członkami zespołu, tworząc solidny fundament dla skutecznej współpracy.
- Zwiększenie Efektywności: Dzięki mediacji, zespoły są w stanie skupić się na osiąganiu celów biznesowych, eliminując bariery stojące na drodze do sukcesu.
Mediacja nie jest tajemną nauką. Wiedzę i umiejętność rozwiązywania konfliktów może posiąść każdy, kto jest otwarty na zrozumienie drugiej strony. Warto mówić o tym, aby konflikt nie stał się tematem tabu, aby każdy miał możliwość wyrażenia swojego zdania, nawet jeśli będzie to początek konfrontacji. Praktyka tego typu rozmów, np. podczas warsztatów, czy rozmowy z wspierającym liderem może być wstępem do większej otwartości na konflikty w organizacji.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach rozwiązywania konfliktów w Twojej firmie, napisz do mnie.
*- Workplace Conflict Statistics https://pollackpeacebuilding.com/workplace-conflict-statistics/
– Michał Chmielecki, Konflikt w miejscu pracy https://mkowalczewska.pl/wp-content/uploads/2024/01/8deca-konfliktwpolskichorganizacjachraport20150822.pdf